CABTEC ESETTANULMÁNY
Háttér
A svájci hátterű, világszerte több, mint ezer dolgozót foglalkoztató 40 éves múltra visszatekintő vállalat ügyfélre szabott termékeket gyárt az egyszerű kábelektől a komplex kábelszervelvényekig. Az autóipar mellett számos más iparág beszállítója, többek között orvosi műszerekhez, ipari robotokhoz, vezérlőberendezésekhez gyárt kábeleket és kiegészítőket.
A svájci székhelyű cég itthon Kecskeméten és Szekszárdon rendelkezik gyártóbázissal. A tavaly induló kínai leányvállalat megalapításában és a termelés beindításában az elmúlt években a hazai piacon tapasztalatot szerzett magyar vezetők és munkatársak is részt vesznek.
Célok
A vállalat vezetésével közösen az alábbi főbb célkitűzéseket fogalmaztuk meg a szervezetfejlesztési projekttel kapcsolatosan:
- Ügyfél elégedettség növelése
- Rugalmasság, reakcióidő javítása
- Új vevő bevezetési folyamat fejlesztése
- Vevőközpontúság erősítése a szervezetben
- Működési hatékonyság növelése – például egyes, jelenleg Svájcban ellátott munkakörök, területek Magyarországra történő áthozásával
- Információáramlás tudatosabbá, pontosabbá tétele
- Szervezeti együttműködés, kommunikáció javítása
- Folyamat és szervezetfejlesztési javaslatok megfogalmazása
A legfontosabb kérdések
- Mit tekintenek ügyfeleink értéknek?
- Mennyire vagyunk tisztában az értékteremtő folyamatainkkal?
- Hol s milyen veszteségek terhelik folyamatainkat, hogyan tudjuk ezeket csökkenteni, jobb esetben kiküszöbölni?
- Hogyan tudunk több új ügyfelet megszólítani?
- Mely iparágakban, milyen termékekkel, milyen kiegészítő szolgáltatásokkal lehetünk versenyképesek?
- Hogyan fókuszáljunk a kiválasztott piacokon?
- Hogyan csatornázzuk be a piaci igényeket a szervezetbe?
- Hogyan strukturáljuk a munkafolyamatainkat, hogy a vevőközpontúság mellett minél kevesebb vesztességgel tudatosan, eredmény-orientáltan és fenntarthatóan tudjunk dolgozni?
- Hogyan növelhetjük ügyfeleink elégedettségét?
- Hogyan erősítsük folyamataink átláthatóságát?
- Hogyan kapcsoljuk össze a sokszor földrajzilag is távol lévő, soknemzetiségű munkatársak által gyűjtött, feldolgozott információkat úgy, hogy az átfutási idő csökkenjen, az információáramlás minősége erősödjön?
- Hogyan fejlesszük munkatársaink együttműködését a teljes értékteremtő folyamaton keresztül?
Lépések
Első lépésként helyzetfelmérést végeztünk: a strukturált interjúk mellett kérdőívekre és megfigyelésekre épülő megközelítésben a vezetők mellett a tapasztalt munkatársakkal és véleményvezérekkel folytatott beszélgetésekre építettünk.
A cég svájci központja mellett mindkét hazai gyártórészlegre kiterjedő vizsgálat és elemzés az alábbi főbb fejlesztési pontokat határozta meg, folyamat és szervezeti szinteken történt bontásban:
Üzleti folyamatok szintjén meghatározott fejlesztési területek:
- Folyamatok elemzése és fejlesztése, sztenderdek, dokumentumok kialakítása
- Új ügyfél bevezetési folyamat
- Új termék bevezetési értékáram kialakítása
- Autóipari értékáram team kialakítása
- Ipari projekt értékáram
- Vevőtámogatás, reklamációkezelés, problémamegoldás folyamatainak fejlesztése
- Értékesítési folyamatok (tervezés, nyomon követés, értékelés…) és sztenderdek meghatározása, értékelési rendszer kialakítása
- Projektmenedzsment, Értékesítés, értékesítés-támogatás munkájának ciklusidő és hozzáadott érték elemzése
- FMEA (Kockázat) elemzés az ajánlatadástól kiszállításig
Szervezet szinten megfogalmazott fejlesztési területek:
- Értékesítési stratégia és vevő szegmentálás
- Értékáram központú szervezet - kereszt-funkcionális teamek kialakítása
- Integrált, KPI és menedzsment kontrol rendszer fejlesztése (fedezet, vevői elégedettség, átfutási idők…)
- Stratégiából lebontott integrált célok és értékelési és érdekeltségi rendszer kialakítása
- Döntéstámogató rendszerek fejlesztése - CRM, Workflow
- Szervezetfejlesztés (stratégiába illeszkedő szervezeti kompetenciák fejlesztése
- Gyors, rugalmas, kereszt-funkcionális teamek az új értékesítésben
- Rugalmas, vevőközpontú területvezetők a gyártásban
- Tudásmenedzsment, megosztás, kulcs munkatársak tudásának tapasztalatainak kiaknázása - Kaizen
- Kompetenciafejlesztés: értékesítésben és értékesítés támogatásban – asszertív kommunikáció, termelésvezetésben
- Rotációk, karrier tervek, kereszt-funkcionális képzések
- Szemléletváltás - vevőközpontúság, együttműködés, folyamatszemlélet, következetesség, felelősségvállalás, proaktivitás tudatosítása, erősítése
Eredmények
A folyamat második lépésében részletes megfigyeléseket, behallgatásokat és FMEA kockázatelemzést követően az értékesítés, a projektmenedzsment, az ügyfélszolgálat, a termelés, a minőségellenőrzés bevonásával, aktív vezetői jelenlét mellett a folyamatokban dolgozó munkatársakkal közösen, tematikus workshopokon dolgoztuk ki az értékteremtő folyamatokat, iparági bontásban.
Az egyes folyamatlépések feltérképezése mellett kiemelt figyelmet fordítottunk a lehetséges veszteségekre (mudákra), fejlesztési pontokra. A töredezettség megszüntetésére, a releváns információk kiválasztására és megfelelő strukturálására kereszt-funkcionális csapatokban dolgoztunk, gyakran szembenézve a korábban akár évekig hallogatott, kerülgetett nehézségekkel.
A foglalkozások eredményeként javaslatot tettünk virtuális értékáram csapatok kialakítására. Részletes javaslatot tettük az egyes csapatok méretére, összetételére, a csapatok munkájának szervezési és adminisztratív aspektusaira, melyet a felsővezetés elfogadott.
A lehetőségek mentén fizikailag is egy helyre ültetett csapatok világos elvek mentén egyértelmű ügyfélfelelősséget kaptak, ahol a csapat egésze felel az igények felmérésétől, érkeztetésétől a részletes kidolgozáson keresztül az utánkövetésig, folyamatos és naprakész belső és külső kommunikáció mellett.
A csapatot egységesített célkitűző rendszer (KPI) támogatja, mely a világos felelősségek mellett segíti a folyamatos megoldás és ügyfél fókuszt, erősíti a motivációt és az elkötelezettséget. A projekt eredményeként az átfutási idők csökkentek, az azonosított fejlesztendő területekre részben IT által is támogatott, folyamat és rendszerszintű megoldások születtek, miközben sikerült a költséghatékonyságot javítani.
Radnóti Balázs
Szervezetfejlesztési tanácsadó
Running sneakers,Running Sneakers Store,Running Sneakers,latest Running Sneakers,latest Running,best Running shoes,best Running shoes brandadidas garwen spezial white shoes